Natalija Vujošević (Titograd 1976),
je vizuelna umjetnica i kuratorka bazirana u Podgorici. Studije slikarstva završila je na Fakultetu likovnih umjetnosti u Cetinju, a magistarske studije iz savremenih vizuelnih umjetnosti na Institutu AVA u Ljubljani.
Osnivačica je i direktorica nevladinog udruženja Institut za savremenu umjetnost u okviru kojeg sa grupom internacionalno aktivnih umjetnica i teorietičarki radi na unapređenju dostupnosti umjetničkog obrazovanja i poboljšanju uslova za razvoj savremenih umjetničkih praksi u Crnoj Gori i njihove povezanosti sa internacionalnom scenom.
Njen umjetnički rad predstavljen je internacionalno. Njeni radovi u više navrata birani su za zvanična predstavljanja na bijenalu u Veneciji, 2005 godine u paviljonu Srbije i Crne Gore (izložba Eros malog pristupa (uz radove Jelene Tomašević i Igora Rakčevića), kustostkinja Svetlana Racanović), te 2011 na izložbi Obod i bistre vode (uz radove Marine Abramović i Ilije Šoškića), kustosi Svetlana Racanović i Petar Ćuković, 2015 njen rad bio je dio izložbe Silver Lining, prvog zvaničnog predstavljanja selekcije Lihenštajna na bijenalu u Veneciji.
Od 2016 aktivno se bavi kuriranjem i istraživačkim radom.
Koordinatorka je za Crnu Goru međunarodnog projekta They Live / životi studenata otkriveni kroz participativne umjetničke prakse, koji se finansira iz sredstava Kreativne Evrope a izvodi se sa partnerima iz Kulturnog Centra studentski grad Beograd, Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, Univerzitet Rijeka, Univerzitet Ray Juan Carlos iz Madrida i UDK Berlin.
U okviru organizacije Institut za savremenu umjetnost osnovala je nagradu za savremene vizuelne umjetnike Milčik, koja je dio internacionalne mreže nagrada Young Visual Artist Award, a organizuje se u saradnji sa Trust For Mutual Understanding i Residency Unlimited iz Njujorka.
U okviru udruženja Institut za savremenu umjetnost organizuje programe alternativnog obrazovanja i interdisciplinarnih istraživanja iz teorije savremene umjetnosti i društvenih nauka.
Institut je od 2017 do danas organizovao preko 30 predavanja regionalnih i internacionalnih stručnjaka iz oblasti teorije umjetnosti i društvenih nauka.
Jedna od ključnih aktivnosti Instituta je arhivsko / umjetnička obrada zapostavljenih kolekcija i izložbi, do sad su realizovane:
Arhiv AFŽ ženskog pokreta u Crnoj Gori 1943 -53
Arhiv Cetinjskih bijenala / stalni projekat
Arhiv studentskih života / u okviru projekta They Live
Arhiv post - jugoslovenskih ženskih kolektiva
Od 2017 godine radila kao kustoskinja za edukaciju u Narodnom muzeju Crne Gore, gdje je 2018 g. pokrenula Školu umjetničke kritike za učenike srednjh škola > Gledaj, misli, piši<, koja je usvojena u redovni program muzeja.
Od 2022 godine radi kao kustoskinja u Centru savremene umjetnosti Crne Gore gdje je pokrenula projekat Laboratorija kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja, međunarodni naučno-umjetnički istraživački projekat.
Odabrani projekti:
Kustoski rad:
Paviljon Crne Gore na 59. Bijenalu u Veneciji / april - novembar 2022
Umijeće držanja za ruke / dok se probijamo kroz sedimentni oblak
umjetnici: Dante Buu, Lidija Delić, Ivan Šuković, Jelena Tomašević, Darko Vučković + izbor iz Kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja - Zuzana Chalupova, Rene Portocarerro, nepoznati autor Irak, Bernard Matemera
40 godina ljubavi Vlaste Delimar / novembar decembar 2022, Galerija Centar CSUCG
Laboratorija kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja - umjetničko istraživački projekat - u saradnji sa kustoskinjama i konzervatorkama Anitom Ćulafić, Marinom Čelebić i Nadom Baković. CSUCG
Izložbe:
Kolekcija kao konstalecija / u saradnji sa Bojanom Piškur, Ljubljana / jun/jul 2022, Botanička bašta CSUCG
U ritmičkom afinitetu / u saradnji sa Jasminom Cibic, galerija Centar / oktobar - novembar 2022
Na čijoj si strani / Zgrada opere i baleta Skoplje, Akto festival novembar decembar 2022
Kolekcije solidarne budućnosti - Koroška muzej moderne i savremene umjetnosti, Slovenj Gradec, Slovenija
Arhiv Cetinjskih Bijenala / u saradnji sa Irenom Lagator Pejović, Jovanom Milošević, Ivanom Vujošević i Fondacijom Petrović Njegoš
/Istraživačko arhivski projekat / arhivacija /istorizacija / edukacija / umjetnička produkcija
Make Me Coffee, Make Me a Sandwich …
Na poziv tima Galerije 17, Priština /izložba povodom otvaranja galerije Novembar 2021 - 16. februar 2022
Umjetnice:
Azize Ferizi, Barbara Prenka, Milica Mijajlović, Lori Lako, Eljesa Beka
Raniji kustoski projekti:
Budućnost u ruševinama / Ekologije budućnosti, maj 2021
Po javnom pozivu za kuratorski koncept British Council-a Western Balkan
Fondacija Petrović Njegoš i prateći program na internet platformama FaceBook live, Zoom i Youtube
Umjetnici:
Adrijana Gvozdenović, Louis Henderson, Lenka Đorojević & Matej Stupica, Ivan Marković, Uriel Orlow, Irena Lagator Pejović, Charlotte Prodger, Ben Rivers, Ivan Salatić, Jelena Tomašević
Program predavanja i diskusija:
urednice KANA (Ko Ako Ne Arhitekta)
učesnici - Biljana Gligorić, Cvijeta Biščević, Balša Lubarda, Ljubica Slavković, Aleksandar Perović
Glavni organizator izložbe / British Council i LUX London
u saradnji sa Filmskim centrom Crne Gore, Institutom za savremenu umjetnost i Fondacijom Petrović Njegoš
Missing Stories / Forced Labour under Nazi Occupation. An Artistic Approach 2019 - 2022, na poziv Goethe Institut-a Beograd.
Istraživački arhivski projekat i izložba sa publikacijom.
Izložba je predstavljena u: Muzej savremene umjetnosti Beograd, Muzej savremene umjetnosti Vojvodine, Moderna galerija Podgorica, Istorijski muzej Tirana, H2 - Center for Contemporary Art Ausburg / Berlin
Umjetnici:
Burkhard Schittny, Christian Hörl, diSTRUKTURA, Donika Çina, Dragan Vojvodić, Ivan Salatić, Lenka Đorojević, Milorad Mladenović, Remijon Pronja, Aleksandar Zograf
41 Crnogorski likovni salon 13. Novembar, 2019
Na poziv Društva istoričara umjetnosti Crne Gore
Društveno angažovana umjetnost
Umjetnici:
Dante Buu, Srđa Dragović, Lenka Đorojević i Matej Stupica, Adrijana Gvozdenović, KANA / Ko ako ne arhitekt, Irena Lagator-Pejović, Danilo Prnjat i Mirko Radonjić
Percepcije /
British Council u saradnji sa pet muzeja zapadnog Balkana / 2018
Umjetnice:
Abigail Lane, Adrijana Gvozdenović, Anka Burić, Anthea Hamilton, Brigita Antoni, Camilla Løw, Celia Hempton, Clare Strand, Elizabeth Price, Gillian Wearing, Gordana Kuč, Helen Chadwick, Irena Lagator Pejović, Jelena Tomašević, Laura Aldridge, Lenka Đorojević, Lubaina Himid, Madame Yevonde, Rachel Whiteread, Sarah Lucas, Tracey Emin.
Prateći program: Marina Gržinić, Jelena Petrović
Unprofessional / internacionalna dokumentarno / umjetnička izložba o fatamorgani tranzicije / galerija Art Podgorica, 2018
Umjetnici:
Adrijana Gvozdenović / Crna Gora – Belgija; Lenka Đorojević / Crna Gora – Slovenija; Flavio Favelli / Italija; Irena Lagator Pejović / Crna Gora; Tara Langford / Velika Britanija; Vijai Patchineelam / Brazil – Belgija; Siniša Radulović / Crna Gora; Lina Rica / Hrvatska – Slovenija; Jelena Tomašević / Crna Gora
Drugarice / ženski pokret u Crnoj Gori od 1943 do 1953 godine /
2017-18, u Crnogorskoj umjetničkoj galeriji Miodrag Dado Đurić
Istraživačko / arhivska izložba sa intervencijama savremenih umjetnica:
Irena Lagator Pejović, Adrijana i Kristian Gvozdenović, Lenka Đorojević, Milena Pejović
Prateći program:
Maja Solar, Paula Petričević, Jelena Petrović
Umjetnički rad:
Otporne strukture / Muzej savremene umjetnosti Beograd, april 2023
Invisible, kuratorka Jill Kearney, ArtYard, New Jersey, USA januar - maj 2022
Bigger Than Myself: Heroic Voices from Ex-Yugoslavia, MAXXI muzej Rim, kuratorka Zdenka Badovinac 2021
Na jug, na jug! Idemo na jug!, 30 Memorijal Nadežde Petrović, kuratorka Sara Vujković, direktorica Muzeja savremene umjetnosti Republike Srpske) 2020
Fulfilment Center, Black Cube Nomadic Museum, Denver, Colorado
kuratorka Cortney Lane Stell 2019 / 20
Rim / Rome, galerija Tobačna Ljubljana 2019
Kuratorka Alenka Trebušak, tekst Branislav Dimitrijević
Linije bjekstva, Grad Teatar Budva, Kuratorka Svetlana Racanović 2017
Zig Zag, Mesto Žensk, Škuc galerija Ljubljana 2018
The Silver Lining, Contemporary Art From Liechtenstein And Other
Microstates, 56th International Art Exhibition La Biennale Di Venezia, 2015
Playgrounds, Redline Gallery Denver, Colorado, USA, kuratorka
Cortney Lane Stell 2015
The Grass is Always Greener on the Other Side. A Kunstmuseum
Liechtenstein, 2015
Coexistence, Piramida Tirana, Muzej moderne i savremene umjetnosti rijeka, Magazini di sale Venecija NMCG 2014 / 2015
Subjective Maps /Disappearances, National Gallery of Iceland, Reykjavik 2013
Flu/identiteti, Ars Aevi muzej savremene umjetnosti Sarajevo 2013
’Obod i bistre vode’, paviljon republike Crne gore, 54. Bijenale
umjetnosti Venecija, Italija / selektori Petar Ćuković i Svetlana Racanović 2011
1st TIME MACHINE Bijenale Savremene Umjetnosti D-0 ARK
Underground, Konjic, Bosna i Hercegovina izložba NO NETWORK
/ selektori Branislav Dimitrijević i Petar Ćuković 2011
Transitland in Trieste – Studio Tommaseo – Istituto per la
documentazione e diffusione delle Arti, Trst, Italija 2010
/ prezentacija kolekcije Transitland 2010
‘Sweet, Small, Dirty Things’ Gallery Art Point, Kultur Kontakt, Beč,
Austrija, 2010 / selektorka Svetlana Racanović
Stručne rezidencije:
2022 jul / na poziv Goethe Institut Atina - stručna posjeta delegacije kustosa jugo/istočne Evrope izložbi Dokumenta Kassel
UDK Berlin, participativne umjetničke prakse, oktobar 2021
25 Generalna konferencija ICOM, Kyoto, Japan 2019 / na poziv British Council-a
MOMENTUM internacionalna kustoska delegacija/ Edinburgh Art Festival 2019 / na poziv British Council-a
Tobačna art center Ljubljana / 2019
CEC ArtLink fellow New York, 2014
Visiting artist / University of Colorado, Boulder, 2014
Nida Art Colony, Litvanija / 2016-17 - 19
Cube, Bristol, UK / 2013
Pored kustosko umjetničke karijere angažovana je kao predavačica na UDG, Film i mediji - Predmet - Umjetničko oblikovanje prostora od februara 2022.
Takođe, angažovana je i kao umjetnička direktorica i saradnica u oblasti dizajna scene i kostima na filmovima:
Biserna Obala, kratki film (Zlatno srce Sarajeva 2015), režija Dušan Kasalica
Soa, kratki film, (Specijalna nagrada žirija SFF 2017), režia Dušan Kasalica
Elegija Lovora, dugometražni film (u produkciji), režija Dušan Kasalica
Poslednje poglavlje, dugometražni film, režija Nemanja Bečanović, 2011
Supermarket, u produkciji, režija Nemanja Bečanović
Kao i u pozorištu:
Nova zemlja, CNP 2006, režija Ivica Buljan
Lasice, CNP, 2011, režija Stevan Boroža
Žene koje čiste (Sluškinje), CNP, 2016, režija Selma Spahić
Kod Nojeve barke u 8, 2016, Gradsko pozorište Podgorica, režija Robert Waltl